AUDYT BEZPIECZEŃSTWA PRACY

            Dużo mówi się o bezpieczeństwu w pracy, ale jak zrobić to w praktyce, by twoi podwładni faktycznie czuli się bezpiecznie i byli odpowiednio przygotowani do pracy w trudnych warunkach? Warto zdać sobie sprawę z tego, że bezpieczeństwo to nie tylko ogólnokrajowe normy narzucone z góry przez różne organy, ale również ścisłe normy wewnątrzfirmowe. Jeśli chcesz mieć pewność, że twoi pracownicy kompleksowo zapoznali się z zasadami bezpieczeństwa, przeprowadź w swojej firmie audyt bezpieczeństwa pracy.

Czym jest audyt bezpieczeństwa pracy?

Audyt to niezależna ocena pracy w przedsiębiorstwie, oceniana przez zewnętrzną firmę. Warto zatrudnić do tego profesjonalistów specjalizujących się w danej dziedzinie – dzięki temu będziesz mieć pewność, że mieli wcześniej styczność z działaniami podobnych do tych, którymi zajmuje się twoja firma.  Po wykonanym audycie przedsiębiorca otrzymuje kompleksową dokumentację z zakresu przeprowadzonych działań, jak i również otrzyma listę działań priorytetowych, która umożliwia stworzenie planu działań korygujących.

Czym zajmuje się audyt bezpieczeństwa pracy?

Audyt działa na wielu obszarach jednocześnie. Skupia się między innymi na:

  • Kwestiach związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Tu sprawdza się chociażby, czy wszyscy pracownicy posiadają niezbędną wiedzę i kwalifikację do podejmowania pracy na danym stanowisku. Dodatkowo dzięki wsparciu firmy z zewnątrz na tym etapie można ustalić, czy potrzebne są jakieś dodatkowe działania wewnątrzfirmowe z zakresu bhp, np. kursy doszkalające
  • Medycynie pracy – to ważne zwłaszcza w dużych firmach. Audyt sprawdzi, czy wszyscy pracownicy posiadają ważne dokumenty. Warto też wysłać pracowników na dodatkowe badania profilaktyczne.
  • Działaniu maszyn i urządzeń technicznych wykorzystywanych w przedsiębiorstwie. Bezpieczeństwo to podstawa i dobrze jest sprawdzać maszyny nawet wtedy, gdy teoretycznie pracują dobrze. Czasem jedna, niewinna usterka może kosztować kogoś życie – nie warto ryzykować!
  • Sprawdzeniu czynników szkodliwych i niebezpiecznych – mowa tu chociażby o toksycznych odpadach, pyłach czy gazach powstałych przy produkcji czy też chemikaliach, które mogłyby mieć wpływ na zdrowie i życie pracownika
  • Skontrolowaniu ochrony przeciwpożarowej – w każdym przedsiębiorstwie powinna ona działać bez zarzutu, ale szczególnie duże znaczenie ma w wielkich przedsiębiorstwach, gdzie równolegle przebywa często kilkaset osób – w takiej sytuacji nie można sobie pozwolić na zaniedbanie ochrony przeciwpożarowej
  • Skontrolowaniu transportu i magazynowania – również tu firmę obowiązują normy, których trzeba przestrzegać. Warto o tym pamiętać, bo już samo łamanie praw związanych z transportem może sporo kosztować twoje przedsiębiorstwo
  • Zastosowanie dokumentacji powypadkowej – w sytuacji kryzysowej firma powinna zapewnić pracownikowi oraz sobie kompleksową dokumentację powypadkową, która może pomóc zdobyć odszkodowanie oraz uchronić przed ewentualnymi problemami prawnymi

Autor: Pozycjoneria.pl. Artykuł powstał dzięki współpracy z przedstawicielem firmy Team Prevent Sp. z o.o. z Pszczyny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here