Czy wizyta u notariusza musi być droga?

Wizyta w kancelarii notarialnej zwykle kojarzy nam się ze sporym wydatkiem. Wiele zależy od specyfikacji danej sprawy, Warto jednak wziąć pod uwagę, że notariusz musi dostosować się do konkretnego cennika. Oznacza to, że nie ustala on cen samodzielnie. Nie trzeba więc obawiać się zbyt dużej rozbieżności.

Taksa notarialna

Notariusz nie może stworzyć dowolnego cennika swoich usług. Obowiązuje go taksa notarialna, czyli akt prawny. To właśnie w nim zawarto maksymalne ceny konkretnych czynności notarialnych. Obowiązują one wszystkich specjalistów funkcjonujących na rynku. Nie ma tutaj znaczenia miejscowość, czy też inne czynniki.

Taksa notarialna może stanowić konkretną kwotę. Może być to również określony procent naliczany od wartości transakcji. Przed skorzystaniem z usług notariusza powinniśmy poprosić o wstępną wycenę. Oczywiście musimy dostarczyć niezbędną dokumentację. W innym przypadku fachowiec nie będzie mógł określić wartości zlecenia.

Przykładowe ceny

Usługi notarialne nie muszą być drogie. Wszystko zależy od tego, w jakim celu udajemy się do kancelarii. Sporządzenie testamentu będzie nas kosztować 50 zł. Więcej zapłacimy w przypadku, gdy dokument będzie musiał zostać dostosowany do indywidualnych wymagań. Za akt poświadczenia dziedziczenia zapłacimy 50 zł. Małżeńska umowa majątkowa będzie kosztować 400 zł.

Warto dodać, że notariusz może również przyjąć dokument do depozytu. Sam protokół przyjęcia do depozytu kosztuje 50 zł. Opłata miesięczna wynosi 20 zł.

Opłaty stałe

Niektóre usługi notarialne wymagają opłat stałych, które nie mogą być modyfikowane. Mowa tutaj o np. sporządzeniu testamentu. Opłaty stałe obowiązują także w wielu innych przypadkach. Nie należy zapominać, że wszelkie ceny podawane w sieci, czy też na stronach kancelarii notarialnych określane są na podstawie stawek netto. W takiej sytuacji należy doliczyć 23% podatku VAT.

Nie można również zapomnieć o opłatach dodatkowych, które mogą być pobierane przez notariusza w konkretnym przypadku. One również mają wpływ na końcowy koszt usługi. Zgłoszenie niektórych zmian w urzędach wymaga zapłaty podatku. Ponosimy nadprogramową opłatę, jednak nie musimy martwić się o konieczność załatwiania formalności.

Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na notariuszadamrobak.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here