poniedziałek, maj 13, 2024

Doradztwo zawodowe czy warto?

0
Doradztwo zawodowe czy warto?

Współczesne doradztwo różnego typu spotyka się z krytyką – wszyscy doradzają wszystkim, niekiedy z odmiennym do zamierzonego skutkiem. Punktem wyjścia dla odnalezienia się w tej sytuacji jest korzystanie wyłącznie ze źródeł doradczych przygotowanych merytorycznie i dodatkowo – certyfikowanych. Takie podstawy poparte umiejętnościami, doświadczeniem i myśleniem perspektywicznym są kompilacją realnego, konstruktywnego wpływu na zmianę w czyimś życiu. Doradztwo zawodowe to jeden z najbardziej trafnych kierunków doradztwa ogólnego, który już nie spotyka się ze sceptycznym podejściem społecznym – decydentem jest teraz młode pokolenie, które uważa je za nowoczesna formę wspomagania swojej ścieżki kariery.

Aktywizacja zawodowa czy wspomaganie bierności?

Potencjał, jaki tkwi w doradztwie zawodowym jest najsilniej dostrzegany przez te osoby, które skorzystały z niego i są w stanie wskazać realne korzyści, jakie odniosły w perspektywie czasu na tle pracy czy prowadzenia biznesu – jak wskazuje ekspert tej dziedziny M. Westerowski. Szerokie zastosowanie doradztwa zawodowego jest nie tylko potrzebne, ale niekiedy niezbędne, zwłaszcza w dobie tak rozbudowanej oferty edukacyjnej i niemal nieograniczonej ścieżki zawodowej, jak ma to miejsce u progu trzeciej dekady XXI wieku. Proces doradztwa, jaki prezentuje MaciejWesterowski.pl umożliwia opcjonalne ukierunkowanie siebie krok po kroku zgodnie z preferencjami, ale też predyspozycjami, talentami i realnymi podstawami podjęcia danej pracy.

Doradca zawodowy i coach kariery

Poszukiwanie drogi rozwoju zawodowego, całkowitej zmiany pracy, rozpoczęcia szerszej działalności na własną rękę wymaga spojrzenia zarówno na własne pozytywy, jak i niedociągnięcia. Kto potrafi jednak dokonać tego nie subiektywnie, a obiektywnie względem samego siebie? Specjaliści tacy jak https://doradcazawodowy.eu zajmują się profesjonalnie eliminowaniem tych cech, które przeszkadzają w wykonywaniu określonych zawodów, a eksponują – niekiedy nawet odkrywają nieznane danej osobie – predyspozycje korzystne dla innych zajęć. Doradca zawodowy odpowiada za wspomaganie procesu poszukiwania pracy poprzez kontakt indywidualny. Co więcej, coach kariery zyskuje coraz większą rolę u żądnych rozwoju i awansu ambitnych pracowników, managerów czy przedstawicieli środowiska biznesowego. Zewnętrzne spojrzenie doświadczonego merytoryka, mogącego pełnić rolę senseja jest bezdyskusyjnie najbardziej obiektywną formą ustalenia za i przeciw konkretnych zawodów pasujących do konkretnej osoby.

Korzyści doradztwa zawodowego

Dla wszystkich, którzy wahają się przed podjęciem rozmów z profesjonalnym doradcą zawodowym podkreślić należy zalety współpracy na tej płaszczyźnie, nie tylko w myśl zasady, co dwa umysły to nie jeden. Świadomość siebie i otoczenia, doświadczenie doradcy zawodowego czy też coacha kariery pozwala ujawnić i zredukować czyjeś uprzedzenia, obawy czy przekonania, a nawet brak pewności siebie wobec podjęcia odpowiedniego zawodu. Warto dążyć do optymalizowania swojej pracy tak pod kątem tematyki, jak i czasu wykonywania danego zajęcia. Doradztwo zawodowe pomaga wówczas wykazać indywidualne cechy różnicujące dana osobę od innych, przekuwając ostatecznie część wad w zalety, a zarazem eliminując listę potencjalnych  zawodów, w których ktoś zapewne się nie odnajdzie. Jedną z największych, mocarnych  cech doradztwa zawodowego jest zdolność do dokonania chłodnej oceny i kalkulacji – wskazania poszukującemu elementów, które definitywnie powinny pozwolić mu na odrzucenie określonej drogi edukacji czy pracy z jednoczesnym zaznaczeniem ewidentnych przymiotów rzutujących na korzyść zainteresowanego, być może nieświadomego swojego potencjału, na co również wskazuje ekspert doradztwa zawodowego, M. Westerowski.

Sprawdź, z czego wynika cena AC i obniż ją

0
Sprawdź, z czego wynika cena AC i obniż ją

Poza obowiązkowym ubezpieczeniem samochodu, jakim jest OC, możesz rozważyć także zakup autocasco. Wybierasz wówczas między dokupieniem autocasco w pakiecie z ubezpieczeniem OC u tego samego ubezpieczyciela lub skorzystaniem z oferty innej firmy. To, u kogo ubezpieczysz auto, na pewno w dużej mierze zależy od ceny ubezpieczenia. Zobacz, co ma wpływ na wysokość składki i jak ją obniżyć.

Wprowadzenie firmy na rynek międzynarodowy

0
Wprowadzenie firmy na rynek międzynarodowy

W rozwijającym się przedsiębiorstwie w pewnym momencie przychodzi czas na zagraniczną ekspansję. Dla pewnych branż sprzedaż międzynarodowa jest naturalnym etapem rozwoju, inne zaś mogą wiele zyskać oferując swoje produkty i usługi na całym świecie. Jakie ścieżki może obrać firma pragnąca wejść na rynki zagraniczne?

Kiedy wiadomo, że to jest ten moment?

Decyzja o wejściu z produktem lub usługą na rynek zagraniczny nie jest podejmowana w jednej chwili. Jest to przemyślany proces, który wymaga wielu przygotowań, analiz oraz konsultacji z osobami znającymi interesujący nas segment. Należy mieć również na uwadze, że internacjonalizacja, podobnie jak inne strategie rozwoju wiąże się z pewnym ryzykiem. Nawet najlepiej przeprowadzone przygotowania oraz skuteczne działania nie gwarantują, że dany biznes odniesie sukces poza granicami rodzimego kraju.

Pewnym sygnałem dla nas, że czas poszerzyć nieco obszar działania może być fakt, że krajowy rynek powoli już zostaje przesycony naszą ofertą i może pojawiać się coraz mniej chętnych na skorzystanie z niej. Jeżeli skutecznie prowadzimy firmę, która zarabia na siebie, rozwinięcie działalności na kolejne kraje może być znakomitym sposobem na inwestycję odłożonych środków. O ekspansji na rynek zagranicznym może też świadczyć nasza ambicja – chcemy ruszyć w świat i kontynuować rozwój zarówno swój jak i przedsiębiorstwa.

Pierwsza rzecz, jaką należy zrobić przed rozszerzeniem obszaru działania, to dokładnie zbadać rynek kraju, do którego zamierzamy wypuścić nasz produkt lub usługę. Nie ma sensu przecież działać na obszarze, na którym nie byłoby popytu dla naszej firmy. Musimy również zbadać prawo danego kraju. Niestety za każdym razem, gdy będziemy wprowadzać się na nowe rynki, powinniśmy dopasować naszą ofertę do obowiązującego tam prawa.

Wiele dróg, wiele możliwości

Wiele dróg, wiele możliwości

Wprowadzanie naszego produktu lub usługi na rynek zagraniczny możemy rozpocząć od wybrania ścieżki, którą będziemy podążać. Mamy kilka możliwości, które dopasujemy do naszego biznesu. Każda z nich posiada swoje zalety oraz wady i powinna zostać dobrana w zależności od naszej oferty, skali działania oraz zwyczajów naszej grupy docelowej.

Eksport pośredni

Polega na tym, że przedsiębiorstwo będzie wprowadzać ofertę na rynek przy pomocy jednego lub większej liczby pośredników. Mogą to być konkretne hurtownie, czy też sklepy, które zajmują się handlem produktami podobnymi do naszych. Taka forma najczęściej wybierana jest przez przedsiębiorców, którzy nie mają doświadczenia w prowadzeniu biznesu na rynku zagranicznym, a także przed tych, którzy nie posiadają odpowiednio wykształconego personelu i finansów, które pozwolą działać na obcym rynku.

Przy eksporcie pośrednim należy się liczyć z tym, że część marży, którą moglibyśmy zarobić my, przejmą inni przedsiębiorcy. Z drugiej strony jednak, ryzyko jest stosunkowo niskie, a forma ta nie wymaga tyle nakładów pracy co bardziej bezpośrednie metody. Dla niektórych producentów oferujących swoje produkty także w internecie, eksport pośredni może pomóc w zdobyciu większych kontaktów w przyszłości.

Eksport bezpośredni

Jest to po prostu sprzedaż produktów lub usług bez pośredników. Wymaga od przedsiębiorstwa i kadry kierowniczej większego zaangażowania niż eksport pośredni.Firma musi nie tylko zainwestować na nowym rynku, ale też posiadać odpowiedni personel, który będzie wiedzieć, jak poprowadzić działania za granicą. Przedsiębiorstwo będzie dodatkowo obarczone takimi aspektami działalności w każdym nowym kraju jak prawo, logistyka, ubezpieczenia i oczywiście dobór partnerów zagranicznych.

Ta ścieżka jest odpowiednia dla podmiotów, które posiadają majątek potrzebny do poszerzenia zakresu działania i są w stanie podjąć samodzielnie ryzyko. Eksport bezpośredni świetnie sprawdzi jeżeli posiadamy sieć kontaktów w kraju docelowym, którzy mogą sami skorzystać z naszej oferty lub polecić potencjalnych klientów.

Marketplace

Marketplace

Coraz większą popularnością, zwłaszcza wśród sklepów internetowych, cieszą się również platformy zakupowe. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, 36% kupujących online korzysta z nich podczas zakupów. Międzynarodowe marketplace’y są więc skutecznym sposobem na dotarcie ze swoją ofertą do klientów na całym świecie.

Wielu sprzedawców może chcieć sprawdzić potencjał produktów bez otwierania pełnoprawnej działalności czy poszukiwania partnerów. Platformy takie jak Amazon czy Ebay, mogą w tej sytuacji pomóc sprawdzić potencjał produktu bez większego ryzyka oraz dużych nakładów czasu.  

Sprzedaż licencji i franchising

Sprzedając licencję, przedsiębiorca umożliwia w pełni lub w części korzystanie z jego wynalazków, wzorów użytkowych, czy też znaków towarowych i know-how. Ten sposób wybierany jest przez przedsiębiorstwa, które nie posiadają odpowiedniego majątku do wprowadzenia produktu na rynek albo też powstały inne ograniczenia, które uniemożliwiają ekspansję oferty. Przedsiębiorca czerpie więc wyłącznie ze sprzedaży licencji.

W przypadku większych firm i sprawdzonych modeli biznesowych, dobrze sprawdza się również franchising.

Kontrakt menadżerski

Wybranie tego modelu ekspansji wymaga na początku od przedsiębiorstwa znalezienie przynajmniej jednego partnera biznesowego na danym rynku. Gdy już taki partner został znaleziony, to teraz przychodzi czas na wysłanie do niego grupy specjalistów, którzy dysponują odpowiednim doświadczeniem i wiedzą, która pozwala na kierowanie przedsiębiorstwem za granicą. Często ten sposób wybierany jest wtedy, gdy przedsiębiorstwo realizuje jakąś inwestycję za granicą, a następnie pozostawia tam konkretny zespół, mający zarządzać firmą za granicą.

Joint Venture

Model ten jest tworzony wraz z innym, niezależnym przedsiębiorstwem, które działa za granicą. Jest to model, który opłaca się wykorzystywać, gdy widać wiele korzyści ekonomicznych wprowadzania oferty na rynek zagraniczny, jednak mogą pojawić się problemy z samodzielnym wejściem na rynek, ze względów na brak doświadczenia i znajomości rynku.

Nabycie istniejącego przedsiębiorstwa

Nabycie istniejącego przedsiębiorstwa

Ten sposób pozwala na bardzo szybkie wejście na rynek i wręcz natychmiastowe działanie. Wykorzystywany jest przez przedsiębiorstwa, którym zależy na czasie oraz kupnie działających rozwiązań. Dzięki temu przedsiębiorstwo automatycznie nabywa udziały na rynku, a także posiada już sieci kontaktowe i handlowe, które ułatwiają pierwsze działania.

Przy odpowiednio zawartej umowie przedsiębiorstwo również przejmuje znaną na rynku zagranicznym markę, co daje przewagę nad innymi przedsiębiorstwami. Niestety takie rozwiązanie możliwe jest w większości przypadków wyłącznie dla dużych przedsiębiorstw, ponieważ wymaga dużych nakładów kapitałowych i zazwyczaj wiąże się z trudnymi negocjacjami.

Pamiętaj o płatnościach

Wprowadzając swoją ofertę na rynek zagraniczny, należy pamiętać również o zmianach, które trzeba wprowadzić w centrali przedsiębiorstwa. Jednym z najważniejszych elementów jest między innymi możliwość przyjmowania płatności za usługi lub produkty z zagranicy. Najbardziej efektywne pod względem kosztów oraz formalności jest posiadanie jednego systemu, który umożliwia przyjmowanie płatności zarówno od krajowych jak i zagranicznych partnerów.

Warto się rozwijać

Sprzedaż międzynarodowa, mimo koniecznych nakładów oraz ponoszonego ryzyka, jest jednym z najlepszych sposobów na rozwój swojej działalności. W niektórych branżach, może to być nawet konieczne z powodu przesycenia rynku. Na szczęście obecnie dostępnych jest wiele metod, dzięki którym można sprawdzić jak poradzą sobie nasze produkty i usługi bez większego angażowania się w nowy rynek.

Jeżeli sprzedaż taka jest uzasadniona ekonomicznie, zdecydowanie warto podążać w tym kierunku. Dywersyfikacja swoich kontrahentów nabiera szczególnego znaczenia w obliczu rosnących napięć w polityce handlowej oraz wahań koniunktury.

Najważniejsze czynnik wpływające na notowania akcji

0
Najważniejsze czynnik wpływające na notowania akcji

Obserwując codzienne notowania cen akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych, wyraźnie widoczna jest ich dynamika.

Chcesz korzystać z e-faktury? Sprawdź, o czym musisz pamiętać!

0
Chcesz korzystać z e-faktury? Sprawdź, o czym musisz pamiętać!

Faktura elektroniczna to wygodna alternatywa dla faktury papierowej. Wybierający ją przedsiębiorcy muszą pamiętać jednak o paru ważnych kwestiach.

Dlaczego warto postawić na e-mail marketing?

0
Dlaczego warto postawić na e-mail marketing?

Szukasz narzędzia idealnego, dzięki któremu przyciągniesz wiernych klientów, a równocześnie nie zbankrutujesz? Mamy rozwiązanie Twojego problemu: email marketing. Przekonaj się, dlaczego warto spróbować tego typu działań!

Certyfikacja to nie tylko ISO

0
Certyfikacja to nie tylko ISO

Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) to niekwestionowany lider w zakresie tworzenia różnego rodzaju standardów. Certyfikacja ISO jest bardzo popularna na całym świecie i cieszy się dużym zaufaniem.

Kilka zasad prowadzenia e-biznesu, które każdy powinien znać

0
Kilka zasad prowadzenia e-biznesu, które każdy powinien znać

E-biznes staje się coraz bardziej popularny, gdyż oferuje szereg zalet dla każdego z nas. Jeśli jesteśmy klientem, kusi nas szybkość realizacji zamówień, bezpieczeństwo i przede wszystkim wygoda. Jeśli jesteśmy przedsiębiorcą, możemy skorzystać z wielkich możliwości, jakie daje cała przestrzeń internetowa. Zatem jak powinniśmy prowadzić e-biznes, by nam się to opłaciło?

Auto zastępcze z OC sprawcy – kiedy możesz się ubiegać?

0
Auto zastępcze z OC sprawcy - kiedy możesz się ubiegać?

Czasami kolizje drogowe są tak niebezpieczne, że samochód nie nadaje się do dalszej jazdy, a poszkodowany kierowca musi się pogodzić z przynajmniej chwilowym brakiem dostępu do własnego auta. Z oczywistych względów jest to niezbyt komfortowa sytuacja. Czy w takim razie przysługuje nam auto zastępcze z OC sprawcy?

AUDYT BEZPIECZEŃSTWA PRACY – CZYLI PRZESTRZEGANIE ZASAD W FIRMIE

0
AUDYT BEZPIECZEŃSTWA PRACY

            Dużo mówi się o bezpieczeństwu w pracy, ale jak zrobić to w praktyce, by twoi podwładni faktycznie czuli się bezpiecznie i byli odpowiednio przygotowani do pracy w trudnych warunkach? Warto zdać sobie sprawę z tego, że bezpieczeństwo to nie tylko ogólnokrajowe normy narzucone z góry przez różne organy, ale również ścisłe normy wewnątrzfirmowe. Jeśli chcesz mieć pewność, że twoi pracownicy kompleksowo zapoznali się z zasadami bezpieczeństwa, przeprowadź w swojej firmie audyt bezpieczeństwa pracy.

Czym jest audyt bezpieczeństwa pracy?

Audyt to niezależna ocena pracy w przedsiębiorstwie, oceniana przez zewnętrzną firmę. Warto zatrudnić do tego profesjonalistów specjalizujących się w danej dziedzinie – dzięki temu będziesz mieć pewność, że mieli wcześniej styczność z działaniami podobnych do tych, którymi zajmuje się twoja firma.  Po wykonanym audycie przedsiębiorca otrzymuje kompleksową dokumentację z zakresu przeprowadzonych działań, jak i również otrzyma listę działań priorytetowych, która umożliwia stworzenie planu działań korygujących.

Czym zajmuje się audyt bezpieczeństwa pracy?

Audyt działa na wielu obszarach jednocześnie. Skupia się między innymi na:

  • Kwestiach związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Tu sprawdza się chociażby, czy wszyscy pracownicy posiadają niezbędną wiedzę i kwalifikację do podejmowania pracy na danym stanowisku. Dodatkowo dzięki wsparciu firmy z zewnątrz na tym etapie można ustalić, czy potrzebne są jakieś dodatkowe działania wewnątrzfirmowe z zakresu bhp, np. kursy doszkalające
  • Medycynie pracy – to ważne zwłaszcza w dużych firmach. Audyt sprawdzi, czy wszyscy pracownicy posiadają ważne dokumenty. Warto też wysłać pracowników na dodatkowe badania profilaktyczne.
  • Działaniu maszyn i urządzeń technicznych wykorzystywanych w przedsiębiorstwie. Bezpieczeństwo to podstawa i dobrze jest sprawdzać maszyny nawet wtedy, gdy teoretycznie pracują dobrze. Czasem jedna, niewinna usterka może kosztować kogoś życie – nie warto ryzykować!
  • Sprawdzeniu czynników szkodliwych i niebezpiecznych – mowa tu chociażby o toksycznych odpadach, pyłach czy gazach powstałych przy produkcji czy też chemikaliach, które mogłyby mieć wpływ na zdrowie i życie pracownika
  • Skontrolowaniu ochrony przeciwpożarowej – w każdym przedsiębiorstwie powinna ona działać bez zarzutu, ale szczególnie duże znaczenie ma w wielkich przedsiębiorstwach, gdzie równolegle przebywa często kilkaset osób – w takiej sytuacji nie można sobie pozwolić na zaniedbanie ochrony przeciwpożarowej
  • Skontrolowaniu transportu i magazynowania – również tu firmę obowiązują normy, których trzeba przestrzegać. Warto o tym pamiętać, bo już samo łamanie praw związanych z transportem może sporo kosztować twoje przedsiębiorstwo
  • Zastosowanie dokumentacji powypadkowej – w sytuacji kryzysowej firma powinna zapewnić pracownikowi oraz sobie kompleksową dokumentację powypadkową, która może pomóc zdobyć odszkodowanie oraz uchronić przed ewentualnymi problemami prawnymi

Autor: Pozycjoneria.pl. Artykuł powstał dzięki współpracy z przedstawicielem firmy Team Prevent Sp. z o.o. z Pszczyny.

ZOBACZ TEŻ